Resonancias: Revista de investigación musical

ISSN 0719 - 5702 (en línea); ISSN 0717 - 3474 (impresa)

N°50 /

Junio 2022

Portada Resonancias nº50 2022-p

Call for papers

THE 13th SAMUEL CLARO VALDÉS AWARD FOR LATIN AMERICAN MUSICOLOGY 2022

The Music Institute of the Pontificia Universidad Católica de Chile announces the call for submissions for the 13th Samuel Claro Valdés Award for Latin American Musicology 2022.

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Editorial

Editorial nº 50  

Alejandro Vera

Director Resonancias: Revista de investigación musical
averaa@uc.cl
Resonancias vol.26, n°50, diciembre-junio 2022, pp. 9-10. 
DOI: http://doi.org/10.7764/res.2022.50.1
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Dossier

Introducción al dossier "Los festivales de música contemporánea en Latinoamérica como punto de encuentro internacional: redes, discusiones estéticas e ideológicas en la segunda mitad del siglo XX"  

Daniela Fugellie

Editora invitada, Universidad Alberto Hurtaddo
Resonancias vol.26, n°50, diciembre-junio 2022, pp. 11-13. 
DOI: http://doi.org/10.7764/res.2022.50.2
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Articles-dossier

Asociaciones, disputas y redes internacionales. La gestión de los festivales de música de Caracas, Montevideo y Washington entre 1954 y 1966

Hernán Gabriel Vázquez

Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”
vazquez70@gmail.com
Resumen
Los festivales realizados entre 1954 y 1966 en Caracas, Montevideo y Washington resaltaron en sus enunciados el carácter latinoamericano o interamericano de su convocatoria. Al prestar atención a los repertorios, invitados, organizadores y actividades circundantes a los festivales, dichas categorías geográficas se desdibujan, pues es posible encontrar asociaciones, vínculos y regularidades que señalan tanto tendencias estéticas como estrategias de vinculación regional. Se indaga en las conexiones y asociaciones resultantes durante el desarrollo de los festivales de música con el fin de detectar las tensiones entre los discursos, las acciones y las creaciones musicales en tanto índices de posicionamientos estéticos. Mediante un acercamiento sociológico, basado en los postulados de la teoría del actor-red y herramientas historiográficas se presentan las relaciones entre los vínculos interpersonales, intereses estratégicos, instituciones y obras musicales (en tanto actores no-humanos) para dar cuenta de las alianzas o interferencias que posibilitaron el sustento o estímulo de la creación musical de esos años en la región. Las conclusiones a las que se arriba –la injerencia de ciertos actores como mediadores fundamentales ante determinadas controversias– se basan en fuentes provenientes de repositorios localizados en los Estados Unidos, Uruguay y Argentina.

Actor-red - música latinoamericana - interamericano - Guillermo Espinosa - Domingo Santa Cruz - Inocente Palacios

 

Associations, disputes and international networks. The management of the music festivals in Caracas, Montevideo, and Washington between 1954 and 1966

Abstract
The festivals held between 1954 and 1966 in Caracas, Montevideo, and Washington highlighted in their statements the Latin American or Inter-American character of their convocation. When paying attention to the repertoires, guests, organizers, and festivals' activities, these geographical categories get blurred since it is possible to find associations, links, and regularities that indicate both aesthetic trends and regional linkage strategies. The connections and associations resulting from the development of music festivals are investigated to detect the tensions between discourses, actions, and musical creations as indexes of aesthetic positioning. Through a sociological approach based on the Actor-Network Theory and historiographic tools, this article studies the relationships between interpersonal links, strategic interests, institutions, and musical works (as non-human actors). In doing so, it accounts for the alliances or interferences that made possible the sustenance or stimulation of the musical creation during those years. The conclusions reached (the interference of certain actors as fundamental mediators in some key controversies) are based on sources from repositories located in the United States, Uruguay, and Argentina.

Actor-network - Latin American music - Inter-American - Guillermo Espinosa - Domingo Santa Cruz - Inocente Palacios

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 15-43.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.3
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Articles-dossier

Vanguardias mirando al Este y al Sur. Los festivales de música contemporánea en Cuba y su relación con la Europa Oriental y Latinoamérica (1959-1990)

Iván César Morales Flores

Universidad de Oviedo
ivancmf48@gmail.com
Resumen
La actividad musical contemporánea cubana entre 1959 y 1990 se caracterizó por ser una de las más prolíficas y atrayentes de su joven historia. Fueron los Festivales de Música Contemporánea de los Países Socialistas (1974-1985), las Jornadas de Música Cubana Contemporánea (1978-1986) y los Festivales de Música Contemporánea de La Habana (1984-actualidad), los espacios por excelencia para el impulso de nuevas técnicas, estéticas y toma de contacto con una expectante vanguardia musical internacional y política. La dinámica de intercambios de la música y la cultura cubanas con el exterior en el tenso escenario mundial de la Guerra Fría tuvo, por una parte, como eje central a los países del bloque socialista y, por otra, fue un arduo canal de comunicación con las nacientes vanguardias latinoamericanas. Ahondar en el desarrollo de esta dinámica ambivalente de intercambios estéticos e ideológicos, devenido en “territorio-red” contrahegemónico y antimperialista, constituye el objetivo del presente trabajo, cuyas fuentes principales de consulta engloban un variado número de programas de conciertos, folletos, grabaciones, correspondencias, así como reseñas, entrevistas y artículos localizados en publicaciones periódicas de la época.

festivales de música contemporánea - música y política - música cubana - Casa de las Américas - Uneac

 

Vanguards looking East and South. Contemporary music festivals in Cuba and their relationship with Eastern Europe and Latin America (1959-1990)

Abstract
Contemporary Cuban musical activity between 1959 and 1990 was characterized as one of the most prolific and attractive in its young history. The Contemporary Music Festivals of the Socialist Countries (1974-1985), the Contemporary Cuban Music Workshops (1978-1986), and the Contemporary Music Festivals of Havana (1984-present) were the spaces par excellence for the promotion of new techniques, aesthetics, and contact with an expectant international and political musical avant-garde. Exchanges of Cuban music and culture with the outside world in the tense Cold War stage had, on the one hand, as its central axis the countries of the socialist bloc. On the other, it was an arduous communication channel with the nascent Latin American avant-gardes. This article aims to delve into the development of this ambivalent dynamic of aesthetic and ideological exchanges, which has become a counter-hegemonic and anti-imperialist “territory-network.” Its primary sources include a varied number of concert programs, brochures, recordings, correspondences, reviews, interviews, and articles located in periodicals of the time.

Contemporary Music Festivals - Music and Politics - Cuban music - Casa de las Américas - Uneac

Resonancias vol. 26, n° 50, enero-junio 2022, pp. 45-75.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.4
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Articles-dossier

“Por uma frente unida das vanguardas musicais latino-americanas”: a virada latino-americana no Festival Música Nova a partir do III Festival de Música de América y España*

Fernando de Oliveira Magre

Universidade Estadual de Campinas
fernandomagre@gmail.com
Resumo
Em 1970, o compositor brasileiro Gilberto Mendes foi convidado para participar do III Festival de Música de América y España em Madri, que reuniu compositores de diversos países da América Latina, EUA, Canadá e Espanha. Para Mendes, esse festival foi fundamental para estabelecer uma aproximação entre os compositores latino-americanos, mais especificamente entre brasileiros e os demais países de língua espanhola, que, em sua opinião, até aquele momento ainda se conheciam pouco. A partir desse ano, observa-se um crescimento da participação de compositores latino-americanos no Festival Música Nova, criado por Gilberto Mendes em 1962 em Santos. Por meio da análise de fontes primárias como programas de concertos e depoimentos, este trabalho demonstra a importância do Festival de Música de América y España para o desenvolvimento de um projeto de integração da música de vanguarda latino-americana, iniciado no Festival Música Nova e ampliado nos Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea.

Festivais de Música - Música Contemporânea - Vanguarda - América Latina - Gilberto Mendes

 

“For a united front of Latin American musical vanguards”: the Latin American turn at the Festival Música Nova from the III Festival de Música de América y España

Abstract
In 1970, Brazilian composer Gilberto Mendes was invited to participate in the III Festival of Music from America and Spain in Madrid, which brought together composers from several countries of Latin America, in addition to the USA, Canada, and Spain. For Mendes, this festival was essential to establish a rapprochement between Latin American composers, more specifically between Brazilians and the Spanish-speaking countries, who, in his opinion, until that moment were little known. From that year on, there was an increase in the participation of Latin American composers in the Festival Música Nova, created by Gilberto Mendes in 1962 in Santos. Through the analysis of primary sources such as concert programs and testimonials, this work shows the importance of the Festival of Music from America and Spain in developing an integration project.

Music Festivals - Contemporary Music - Avant-garde - Latin America - Gilberto Mendes

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 77-98.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.5
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Articles-dossier

América Latina presente en los Encuentros de Música Contemporánea de la Agrupación Musical Anacrusa (Chile, 1987-1992)

Daniela Fugellie

Universidad Alberto Hurtado
dfugellie@uahurtado.cl
Resumen
El presente artículo aborda la presencia de compositores y obras musicales latinoamericanas en los Encuentros de Música Contemporánea de la Agrupación Musical Anacrusa realizados en Santiago de Chile (1987 y 1989) y La Serena (1992). Caracterizada por ser una iniciativa autogestionada, que contó principalmente con el apoyo del Goethe-Institut, los Encuentros latinoamericanos de Anacrusa contribuyeron a romper con el aislamiento que sus miembros percibían como característico de la vida musical chilena en los últimos años de la dictadura militar y los primeros de la transición a la democracia, propiciando una intensa circulación de personas, obras y también discursos en torno a la música contemporánea. A partir de la revisión de fuentes conservadas en el Fondo Documental Anacrusa, el artículo estudia aspectos centrales de dicha circulación, complementada con observaciones en torno a la dimensión humana y emocional de los Encuentros, entendiendo que más allá del intercambio musical e intelectual, estos constituyeron espacios en los que América Latina se hizo performativamente presente en el encuentro real y físico entre latinoamericanos.

Agrupación Musical Anacrusa - América Latina - encuentros/festivales de música contemporánea - Goethe-Institut - Chile

 

Latin-American presence at the Encounters of Contemporary Music of the Agrupación Musical Anacrusa (Chile, 1987-1992)

Abstract
This article explores the presence of Latin American composers and musical works during the Encounters of Contemporary Music of the Agrupación Musical Anacrusa that took place in Santiago de Chile (1987 and 1989) and La Serena (1992). Being an independent music project that the Goethe-Institut mainly supported, the Latin American Encounters of Anacrusa contributed to overcoming the isolation of Chilean musical life during the last years of the military dictatorship and the first years of the democratic transition, enabling an intense circulation of people, musical works, and discourses on contemporary music. Through sources preserved in Anacrusa’s Archive, this article studies some critical aspects of this circulation, complemented with observations surrounding the human and emotional dimension of the Encounters. Its starting premise is that, beyond a musical and intellectual exchange, these events constituted spaces to perform Latin America in the real and physical encounter among Latin Americans.

Agrupación Musical Anacrusa - Latin America - Contemporary Music Festivals/Encounters - Goethe-Institut - Chile

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 99-125.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.6
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Articles-free topics

Cuestiones cognitivo-semióticas en torno a Viento de otoño (1998) de José Manuel López López a través del autoanálisis musical

José L. Besada

Departamento de Musicología de la Universidad Complutense de Madrid
jlbesada@ucm.es
Resumen
Este artículo pretende mostrar cómo algunos elementos del autoanálisis musical pueden ser reveladores de importantes aspectos cognitivos sobre la composición. Propongo primero un marco metodológico derivado fundamentalmente de algunas consideraciones sobre la semiología desde las neurociencias y la lingüística cognitiva aplicadas a la música en las investigaciones de Stefan Koelsch y Lawrence M. Zbikowski. 
Este marco es aplicado a continuación al estudio de Viento de otoño (1998) de José Manuel López López, junto a diversas fuentes del propio compositor directamente relacionadas con su composición. El análisis de este estudio de caso permite tanto un mejor entendimiento de las prácticas creativas del compositor como una evaluación de los potenciales y límites del marco metodológico presentado.

autoanálisis musical - prácticas compositivas - imágenes mentales - correspondencias intermodales - José Manuel López López

 

Cognitive-Semiotic Issues Around Viento de otoño (1998) by José Manuel López López Through Musical Self-Analysis

Abstract
This article aims to show how some elements of musical self-analysis may reveal significant cognitive issues about composition. For this purpose, I first draft a methodological framework that mainly borrows from some considerations about semiology in neuroscience and cognitive linguistics fields applied to music by Stefan Koelsch and Lawrence M. Zbikowski. Next, I use this framework for scrutinizing José Manuel López López’s Viento de otoño [Autumn wind] (1998) alongside disparate sources by the composer directly related to its composition. This case study analysis entails a better grasping of the composer’s creative practices and an evaluation of the potential and limits of my methodological framework.

music self-analysis - compositional practices - imagery - crossmodal correspondences - José Manuel López López

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 127-158.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.7
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Articles-free topics

Un espacio feminizado desde sus orígenes: profesoras en el Conservatorio de Granada hasta la Guerra Civil Española (1921-1936)*

Helena Martínez Díaz

Universidad de Granada
helenam@ugr.es
Resumen
El Conservatorio de Música de Granada fue un espacio feminizado desde sus inicios, al contar con un elevado número de mujeres entre el alumnado y el profesorado que contribuyeron significativamente a hacer posible su primera andadura. Partiendo de esta premisa, en este trabajo se analiza el origen, formación y trayectorias de las primeras profesoras en este centro desde su creación en 1921 hasta 1936. Concretamente, se estudian las condiciones que propiciaron su incorporación a esta institución musical, teniendo en cuenta las características de sus itinerarios vitales y profesionales. Para ello se parte de la investigación directa de una amplia documentación administrativa y hemerográfica desde los enfoques de los Estudios de las Mujeres y de la Historia social y cultural, que permite descubrir y valorar la experiencia y contribución singular de estas profesoras. En último término, este estudio ofrece una visión inexplorada hasta ahora sobre la temprana profesionalización musical de las mujeres en la vida cultural de las ciudades españolas en las primeras décadas del siglo XX.

Mujeres - música - profesoras - Conservatorio - Granada

 

A Feminized Space Since its Origins: Teachers at the Conservatory of Granada Until the Spanish Civil War (1921-1936)

Abstract
The Conservatory of Granada was a feminized space from its beginnings, with many women among the student body and the teaching staff who contributed significantly to making its first steps possible. Based on this premise, this paper analyses its first female teachers' origin, training, and careers from its creation in 1921 until 1936. Specifically, we study the conditions that led to their incorporation into this musical institution, considering the characteristics of their life and professional itineraries. This research is based on extensive administrative and periodical documentation from the perspectives of Women's Studies and Social and Cultural History, allowing us to discover and evaluate these women teachers' unique experiences and contributions. Ultimately, this study offers a hitherto unexplored view of the early musical professionalization of women in the cultural life of Spanish cities in the first decades of the 20th century.

Women - music - teachers - Conservatory - Granada

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 159-186.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.8
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Articles-Free topics

El sonido como pensamiento. Consideraciones sobre una epistemología moderna de la música

Camilo Rossel

Facultad de Artes, Universidad de Chile
rosselgallardo@uchile.cl
Resumen
El presente artículo aborda el proceso de transformación del sentido e inserción social de la música entre fines del siglo XVIII y principios del XIX. Teniendo presente que en dicho momento se “inventará” el sentido de todo aquello que hoy llamamos Arte, la tesis central del presente artículo es que en el campo de la música dicha “invención”, más allá de manifestarse a través de desarrollos técnicos, tiene relación con la transformación en el modo de representar el conocimiento que propone el idealismo post-kantiano y el Romanticismo alemán temprano; las transformaciones epistémicas propuestas por los autores vinculados a estos movimientos implicarían un posicionamiento de ciertas prácticas artísticas como asuntos que sobrepasan el marco del mero dominio técnico-material, situándolas en el corazón de un modelo de conocimiento que se niega a quedar reducido al puro manejo mecánico de la materia y que, por lo tanto, se mide con el problema de una verdad más allá de la pura aplicación instrumental de nuestro entendimiento. Esta cuestión determinará el sentido social y epistémico que comienza a tener la música desde dicho periodo en adelante, ya que será en este contexto en el cual la palabra música comience a significar una cosa muy diferente a lo que significó para gran parte del s. XVIII y los siglos anteriores y que, en cuanto práctica, gane su lugar como una forma fundamental de acceso a un tipo de saber altamente significativo para la Modernidad.

Filosofía de la música - Romanticismo - idealismo - Modernidad - estética musical - epistemología musical

 

Sound as thought. Considerations about a modern epistemology of music

Abstract
This article approaches the transformation of music's meaning and social insertion between the end of the 18th century and the beginning of the 19th century. Bearing in mind that the meaning of everything we now call Art was “invented” during this period, its central thesis is that this “invention” in music, beyond technical issues, had a deep relationship with new ways of representing knowledge by post-Kantian idealism and early German romanticism. The epistemic transformations proposed by these movements implied understanding certain artistic practices beyond the mere technical domain, thus placing them at the center of a knowledge model that refuses to be reduced to the pure mechanical manipulation of matter. In this manner, it faces the problem of a truth beyond the pure instrumental application of our comprehension. This question will determine the social and epistemic meaning that music begins to have from that period onwards. In this context, the word music begins to mean something very different from what said word meant for a large part of the 18th century and previous ones and, as a practice, earns its place as a crucial form of access to a highly significant type of knowledge for Modernity.

Philosophy of music - Romanticism - Idealism - Modernity - Musical aesthetics - Musical epistemology

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 187-206.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.9
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Documents

Reflexiones hacia un cambio de paradigma sobre el desarrollo de la contralto en el canto lírico

Alejandra Ivette García Loera

Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 207-216.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.10
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Documents

Cartas para Carmen: dossier de agradecimiento a la maestra, con cariño

Various authors

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 217-230.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.11
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Reviews

Budasz, Rogério. 2019. Opera in the Tropics: Music and Theater in Early Modern Brazil. Currents in Latin American and Iberian Music. Oxford: Oxford University Press (xxi + 476 páginas).

Paul G. Feller

Northwestern University
Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 231-236.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.12
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Reviews

María Gembero-Ustárroz y Emilio Ros-Fábregas, eds. 2021. Musicología en web. Patrimonio musical y Humanidades Digitales. Kassel: Edition Reichenberger (XVIII + 546 pp.)

Miguel López-Fernández

Conservatorio Superior de Música “Manuel Castillo” de Sevilla
Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 237-243.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.13
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Reviews

Belén Vega Pichaco. 2021. Ni la lira, ni el bongó… La construcción de la Música Nueva en Cuba desde la órbita de Musicalia (1927-1946). Granada: Comares, S.L. (XVII + 364 páginas).

Victoria Eli Rodríguez

Universidad Complutense de Madrid
velirodr@ucm.es
Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 244-249.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.14
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Reviews

León, Mariana. Danzar, mover nuestra historia. La conformación de la primera comparsa afrodescendiente de “tumbe carnaval” en Arica, Chile. Santiago: Ocho Libros, 2021.

Christian Spencer Espinosa

Centro de Investigación en Artes y Humanidades (CIAH), Facultad de Artes y Ciencias Sociales, Universidad Mayor

 

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 250-257.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.15
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Reviews

Laura Fahrenkrog Cianelli. Los “indios cantores” del Paraguay: prácticas y dinámicas de movilidad en Asunción colonial (siglos XVI-XVIII). Prólogo de Guillermo Wilde. Colección Paradigma Indicial, 32. Buenos Aires: sb, 2020.

Leonardo J. Waisman

 

Resonancias vol. 26, n° 50, diciembre-junio 2022, pp. 258-260.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2022.50.16
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