Resonancias: Revista de investigación musical

ISSN 0719 - 5702 (en línea); ISSN 0717 - 3474 (impresa)

N°47 /

Noviembre 2020

Portada Resonancias nº47 2020

Authors

Autores nº 47 (sección "Artículos")

PDF

Diego Castro Magas

Guitarrista e investigador especializado en música contemporánea, que ha realizado numerosas presentaciones en América, Europa y Oceanía y también ha publicado varios CDs de música contemporánea para guitarra. Diego obtuvo su Doctorado en Música en la Universdad de Huddersfield en 2016. Ha dado conferencias sobre interpretación contemporánea en importantes instituciones musicales en Europa y América. También ha publicado artículos en revistas especializadas como TEMPODivergence Press y Vortex. Actualmente, es Profesor Asociado en la Pontificia Universidad Católica de Chile, donde enseña cursos relacionados con Interpretación Musical, Análisis y Práctica como Investigación.

Diego Castro-Magas is a guitarist and researcher specialized in contemporary music. Diego has given numerous performances throughout America, Europe and Oceania. Also, he has published various CDs specialized in contemporary guitar music. Diego obtained his PhD in Music at the University of Huddersfield in 2016. He has lectured on contemporary performance at important musical institutions in Europe and America. He has also published articles in journals such as TEMPO, Divergence Press and Vortex. He is currently Associate Professor at Pontificia Universidad Católica de Chile, where he teaches courses related to Performance, Analysis and Artistic Research.

David Ferreiro Carballo

Doctor en Musicología por la Universidad Complutense de Madrid (2019). Ha disfrutado de un contrato de cuatro años para la formación del profesorado universitario financiado por el gobierno de España, que le ha permitido dedicarse a tiempo completo a escribir su tesis doctoral y realizar dos estancias de investigación en la Universidad de Yale (en 2017 y 2018). Sus líneas de investigación se centran en la música española de los siglos XIX y XX, destacando las siguientes áreas: análisis y teoría musical, nacionalismo, regionalismo e identidad musical en Galicia, edición y recuperación del repertorio, teatro lírico, asociacionismo, instituciones y bandas de música.

PhD in Musicology from Universidad Complutense de Madrid (2019). He enjoyed a four-years contract for the training of university teachers funded by the Spanish Government, which allowed him to devote full time to his dissertation; as well as to complete two three-months stays at Yale University as Visiting Assistant in Research (in 2017 and 2018). His lines of research focus around Spanish music of the 19th and 20th centuries, with special attention to the following areas: analysis and music theory, Nationalism, Regionalism and musical identity in Galicia, edition and recovery of the repertoire, Spanish lyrical theatre, associationism, musical institutions, and wind bands.

Joshua Katz-Rosene

He received his PhD in ethnomusicology from the City University of New York’s Graduate Center. His current research focuses on music, politics, and conflict in Latin America. Venues for his published work include the Oxford Handbook of Protest Music (forthcoming), Latin American Music Review, and the Colombian newspaper El Tiempo. He was a Visiting Professor at the Universidad de los Andes in Bogotá and is now Visiting Assistant Professor at Franklin and Marshall College in Pennsylvania. His book, titled From Protest Song to Social Song: Music and Resistance in Colombia through Fifty Years of Conflict, will be published in the Music and Social Justice series on the University of Michigan Press.

Daniel Martín Sáez

Doctor en Filosofía con una tesis sobre el nacimiento de la ópera (UAM). Licenciado en Filosofía y en Musicología. Ha realizado estancias en la Princeton University y en la Universidad de Ferrara. Máster en Estudios Avanzados de Filosofía (UCM). Grado Profesional de Música. Ha impartido docencia en varias universidades. I Premio de la Sociedad Española de Estudios del Siglo XVIII y Premio Internacional “Otto Mayer Serra” de la University of California. Ha participado en numerosos congresos internacionales y ha publicado diversos artículos, capítulos de libro y ediciones. También ha sido premiado por la Society for Seventeenth-Century Music.

PhD in Philosophy with a thesis on the birth of opera (UAM). Degree in Philosophy and Musicology. Research stays at Princeton University and the University of Ferrara. Master’s degree in Advanced Studies in Philosophy (UCM). Professional Degree in Music. He has taught at several universities. First Prize of the Spanish Society of 18th Century Studies and International Prize "Otto Mayer Serra" of the University of California. He has participated in numerous international conferences and has published several articles, book chapters and editions. He has also been awarded by the Society for Seventeenth-Century Music.

Alejandro Morán Artaiz

Estudia Composición y Violín en el Conservatorio Superior de Música del Principado de Asturias. Más adelante continúa su formación a través de sucesivos másteres en Composición Instrumental Contemporánea (Centro Superior Katharina Gurska), Educación (Universidad de Oviedo) y Música Española e Hispanoamericana (Universidad Complutense de Madrid, UCM). En la actualidad realiza su Doctorado en Musicología en la UCM, mientras prosigue con su actividad creativa y docente. Recientemente ha recibido una Mención de Honor en el Premio Otto Mayer-Serra 2019 por su investigación sobre la poética del instrumento en la obra de José Luis Torá.

He studied Composition and Violin at the Higher Conservatory of Asturias. After that, he followed with a Master’s degree in Contemporary Instrumental Composition (Centro Superior Katharina Gurska), in Education (Universidad de Oviedo) and also in Spanish and Latin American Music (Universidad Complutense de Madrid, UCM). Currently, he pursues a Ph.D. in Musicology at the UCM, while continuing with his artistic and teaching activity. Recently, he obtained an Honourable Mention at the Otto Mayer-Serra Award 2019 for his research on the poetics of the instrument in the work of José Luis Torá.

Felipe Porflitt

Se desempeña actualmente como profesor asistente de la Facultad de Educación, en la Pontificia Universidad Católica de Chile. Investiga las diversas relaciones que tiene el entrenamiento musical con algunos aspectos de la cognición y es autor de publicaciones en todas las áreas relacionadas con estos tópicos para música y psicología. En el mundo de las artes musicales se ha desempeñado como pianista, productor musical y profesor. Obtuvo el grado de Doctor en Psicología (PUC), postulando una tesis que analiza en detalle los efectos de los distintos tipos de entrenamiento musical sobre la cognición.

Felipe Porflitt is currently an assistant professor at the Faculty of Education, Pontificia Universidad Católica de Chile. He investigates the relationships between musical training and some aspects of cognition, besides other topics related to music and human development, focusing on psychological evidence. From the musical arts discipline, he has served as a pianist, music producer, and teacher. He obtained his PhD (PUC), with a thesis that analyzes the effect that different types of musical training have on cognition.

Juan Carlos Rodríguez Centeno

Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas (Universidad Complutense) y Doctor en Comunicación (Universidad de Sevilla), actualmente es Profesor Titular en la Universidad de Sevilla, donde es director del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad. Autor de más de una treintena de publicaciones entre libros, artículos y capítulos de libros. Director de la revista Comunicación, editada por el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de Sevilla. Miembro del grupo de investigación IDECO (Grupo de Investigación en Comunicación Política, Ideología y Propaganda), de la misma universidad.

Degree in Advertising and Public Relations (Complutense University of Madrid), and PhD in Communications (University of Seville). He is currently an Associate Professor at the University of Seville, where he is Head of the Department of Audiovisual Communication and Advertising since. Author of more than thirty publications including books, articles, and book chapters. Director of the journal Comunicación, published by the Department of Audiovisual Communication and Advertising of the University of Seville. Member of the research group IDECO (Research Group in Political Communication, Ideology and Propaganda) of the same university.

Ricardo Rosas

Se desempeña actualmente como profesor titular de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Dirige el Centro UC de Tecnologías de Inclusión (CEDETi), perteneciente a la Escuela de Psicología. Investigador en tecnología educacional, educación especial, inteligencia y funciones ejecutivas, ha desarrollado diversos instrumentos de evaluación en aspectos cognitivos. Su formación inicial es de Psicólogo (PUC), y su formación doctoral es PhD en Psicología por la Universidad de Berlín.

Ricardo Rosas is currently a full professor at the School of Psychology, Pontificia Universidad Católica de Chile, and Director of the UC Center for Inclusion Technologies (CEDETi), belonging to the same school. Researcher in educational psychology, special needs education, intelligence, and executive functions, he has developed various assessment instruments in cognitive aspects. He obtained a Bachelor’s degree in Psychology (PUC), and a PhD in Cognitive Psychology, from the University of Berlin.

Sitios Relacionados