Resonancias: Revista de investigación musical

ISSN 0719 - 5702 (en línea); ISSN 0717 - 3474 (impresa)

N°41 /

Noviembre 2017

Portada 41

Autores

Autores nº 41 (sección "Artículos")

PDF

Javier Marín-López

Estudió musicología en la Universidad de Granada (España), donde se doctoró con Premio Extraordinario (2007). Ha publicado diversos artículos y capítulos de libro sobre varios aspectos de la cultura musical latinoamericana y española durante los siglos XVI al XVIII. Es autor de Los libros de polifonía de la Catedral de México. Estudio y catálogo crítico , 2 vols. (SEdeM y Universidad de Jaén, 2012) y editor de Músicas coloniales a debate: procesos de intercambio euroamericanos (Madrid, ICCMU, en prensa). Desde 2007 es director del Festival de Música Antigua de Úbeda y Baeza y desde 2013 director de la Revista de Musicología, publicación semestral de la SEdeM.

He studied musicology at University of Granada (Spain), where he obtained his PhD with an Extraordinary Prize (2007). He has published several articles and book chapters on various aspects of Latin American and Spanish musical culture during the 16th and 18th centuries. He is author of The Books of Polyphony of Mexico Cathedral. Study and Critical Catalogue , 2 vols. (SEdeM and University of Jaen, 2012) and editor of Colonial Musics to Debate: Euro-(Ibero)American Exchange Processes (Madrid, ICCMU, in press). Since 2007 he is director of the Early Music Festival of Ubeda & Baeza,and since 2013 editor-in-chief of the Revista de Musicología, journal of the Spanish Musicological Society

María José de la Torre Molina

Profesora Titular del Área de Música de la Universidad de Málaga (España). Cuenta con dos sexenios de investigación y es co-IP del proyecto del MINECO “Poder, identidades e imágenes de ciudad: música y libros de ceremonial religioso en la España meridional (siglos XVI-XIX)” (HAR2015- 65912-P). Ha sido docente en la Universidad de Granada, en la Universitá La Sapienza de Roma y Visiting Scholar en la Universidad de Cambridge. Sus líneas de investigación se desarrollan en torno al estudio de la Música en España en el tránsito del Antiguo al Nuevo Régimen.

Professor of Musicology in the University of Málaga. She is currently a Co-Principal Researcher of the MINECO project "Power, identities and images of the city: Music and religious ceremonial books in southern Spain (XVI-XIX centuries)" (HAR2015-65912-P). She has taught at the University of Granada and at La Sapienza in Rome, and has been a Visiting Scholar in the Faculty of Music at the University of Cambridge. Her main research interests concern the cultural and social history of music in Spain during the transition from the Ancien Régime to the modern era. 

Fernando Rios

He is Assistant Professor in Ethnomusicology at the University of Maryland. He specializes in Latin American folkloric and popular music, with a focus on the traditions of the Southern Andes. His first book (forthcoming, Oxford University Press), which focuses on the 1930s to 1960s, traces a wide variety of folkloric, indigenous, and popular music trends in La Paz city, and illuminates how these developments set the stage for Bolivia’s adoption of the Andean conjunto or Pan-Andean ensemble tradition as the country’s preeminent form of “national folkloric music”. Recent works of his include articles in Ethnomusicology, Ethnomusicology Forum, and Latin American Music Review

Beatriz Martínez del Fresno

Es Profesora Titular de la Universidad de Oviedo (España). Ha publicado la monografía Julio Gómez. Una época de la música española (ICCMU, 1999) y numerosos trabajos sobre nacionalismo musical, los lenguajes de la Edad de Plata y la música en la posguerra española. En el campo de Historia de la Danza ha dirigido cinco proyectos nacionales de I+D+i. Es editora de Coreografiar la historia europea: cuerpo, política, identidad y género en la danza (Universidad de Oviedo, 2011), coeditora de Dance, Ideology and Power (1938-1968) (Brepols, 2017) e investigadora responsable del proyecto Danza durante la Guerra Civil y el franquismo (1936-1960). 

She is Senior Lecturer in the University of Oviedo (Spain). She has published a monograph on Julio Gómez. Una época de la música española (ICCMU, 1999), along with diverse works on musical nationalism, the languages of the Silver Age and post-war music. In the area of Dance History she has directed five national R+D projects. She is editor of Coreografiar la historia europea: cuerpo, política, identidad y género en la danza (Universidad de Oviedo, 2011), coeditor of Dance, Ideology and Power (1938-1968) (Brepols, 2017) and Lead Researcher of the project Danza durante la Guerra Civil y el franquismo (1936-1960).

Gonzalo Martínez García

Licenciado en Ciencias y Artes Musicales por la Universidad Católica de Valparaíso, Doctor en Música por la Universidad Autónoma de Madrid. Desde el 2007 se desempeña como profesor de análisis musical, contrapunto y armonía en la Escuela de Música de la Universidad de Talca. Su trabajo como musicólogo se ha centrado en la música colonial y republicana de las regiones en Chile durante los siglos XVIII y XIX, incluyendo la Provincia de Cuyo del Chile Colonial. También ha publicado trabajos en el ámbito del análisis de la música contemporánea, gestualidad musical, y la obra de Witold Lutoslawski.

Bachelor in Science and Musical Arts from the Universidad Católica de Valparaíso, PhD in Music from Universidad Autónoma de Madrid. Since 2007, he works as professor of musical analysis, counterpoint and harmony in the School of Music at Universidad de Talca. His work as a musicologist has been centered in the colonial and republican music of Chilean regions during the 18th and 19th centuries, including the Province of Cuyo of Colonial Chile. He has also published works within the analysis of contemporary music, musical expression, and the work of Witold Lutoslawski. 

José Miguel Ramos Fuentes

Docente de la Escuela de Música de la Universidad de Talca. Doctor © en música/musicología, Magíster en Ciencias Humanas/Historia e Intérprete Superior en piano. Director de la Revista Neuma y del Magíster en Dirección de Orquestas Juveniles e Infantiles. Ha realizado investigaciones sobre la historia musical del sur de Chile colonial y republicano, con especial interés en descentralizar los estudios musicológicos en dicho país. Ha publicado y presentado ponencias en Chile, España, Colombia, Costa Rica y Argentina, visitando importantes centros de investigación. Actualmente trabaja en el rescate y análisis de las partituras de Claudio Arrau.

Professor of the School of Music at Universidad de Talca. PhD candidate in music and musicology, Master in Human Sciences/History, and Superior Performer in piano. Director of Revista Neuma and the Master’s program in Conduction of Youth and Children's Orchestras. He has conducted research on the musical history of southern colonial and republican Chile, with a special interest in decentralizing musicological studies in that country. He has published and presented works in Chile, Spain, Colombia, Costa Rica and Argentina, visiting important research centers. He currently works in the rescue and analysis of the scores by Claudio Arrau. 

Jeder Silveira Janotti Junior

Professor da Universidade Federal de Pernambuco (Brasil) e Professor Visitante na Universidade McGill (2016/2017). Autor de Rock With The Devil: a assinanutra das cenas e das identidades metálicas (Livrinho de Papel Finissimo, Recife:2014).

Professor at Federal University of Pernambuco Brazil, McGill Visiting Scholar 2016/2017. Author of Rock With The Devil: a assinatura das cenas e das identidades metálicas (Livrinho de Papel Finissimo, Recife:2014). 

Rafael Andrade de Oliveira e Silva

Mestrando do Programa de Pós Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Pernambuco (Brasil).

Master’s student in the graduate program of Social Communication at Universidade Federal de Pernambuco (Brazil).

Sitios Relacionados