Resonancias: Revista de investigación musical

ISSN 0719 - 5702 (en línea); ISSN 0717 - 3474 (impresa)

N°41 /

Noviembre 2017

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2015
N° 36: Junio 2015 Descargar

Editorial nº 36

Editorial

Editorial nº 36 

Por Rodrigo Cádiz y Nicolas Collins   

Editores invitados y miembros del Comité Editorial de Resonancias    
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Resonancias vol.19, n°36, enero-junio 2015, pp. 9-10. 
DOI: 10.7764/res.2015.36.1
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Samplings musicales versus samples literarios

Artículo

Samplings musicales versus samples literarios  

Por Felipe Cussen

Instituto de Estudios Avanzados, Universidad de Santiago de Chile.    
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Resumen
En los últimos años se han utilizado con frecuencia términos provenientes de la música electrónica para calificar las prácticas de apropiación literaria. Uno de estos conceptos es el de sampling, que además se ha ocupado de manera general para aplicarse a otras disciplinas artísticas. Me interesa, sin embargo, rescatar algunos aspectos específicos del sampling tal como se comprende en el campo de la música electrónica, y en particular las consideraciones de Mark Katz, quien establece que este procedimiento corresponde a una cita “performativa”. Desde allí propongo el análisis de una serie de obras de poesía visual y poesía sonora que sí coincidirían con esta forma de apropiación, pues se basan en la manipulación directa de la materialidad del lenguaje y sus soportes. Esta comparación permite, a mi juicio, plantear nuevas preguntas sobre el estatus de la literatura.

sampling - apropiación literaria - poesía visual - poesía sonora - música electrónica

Abstract
In recent years, terms from electronic music have been frequently used to describe practices of literary appropriation. One of these concepts is sampling, which has also been generally applied to other artistic disciplines. I’m interested, however, in highlighting specific aspects of sampling as it is understood in the field of electronic music, and particularly  the considerations of Mark Katz, who states that this procedure corresponds to a form of “performative” quote. From there I propose an analysis of a series of works of visual poetry and sound poetry that corresponds to this form of appropriation, for they are based on the direct manipulation of the materiality of language and its media. This comparison, in my  opinion, allows the arousal of new questions about the status of literature.

sampling - literary appropriation - visual poetry - sound poetry - electronic music

Resonancias vol.19, n°36, enero-junio 2015, pp. 11-25. 
DOI: 10.7764/res.2015.36.2
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Amalgam – Collaborative techniques within cooperative spaces

Artículo

Amalgam – Collaborative techniques within cooperative spaces 

Por Aidan Deery

Sonic Arts Research Centre, Queen's University, Belfast
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Michaël Dzjaparidze

Sonic Arts Research Centre, Queen's University, Belfast
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Robin Renwick

Sonic Arts Research Centre, Queen's University, Belfast
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Abstract

This paper describes the outcomes of a residency in which three participants combined their practices within three disparate areas of sonic art. During the residency, a fourth “performer” was added to represent the host building in the form of its wireless internet data and a framework was developed to facilitate this metaphor whilst integrating distinct aesthetic considerations. This culminated in a series of live performances entitled Amalgam, which is described in the context of both collaboration and cooperation. Discourse surrounding network affordance, authorship and the use of non-musical data is also explored.

collaboration - performance - network - non-musical data

Resonancias vol.19, n°36, enero-junio 2015, pp. 27-36. 
DOI: 10.7764/res.2015.36.3
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Música e tecnomorfismo: surgimento do conceito e estudos preliminares

Artículo

Música e tecnomorfismo: surgimento do conceito e estudos preliminares   

Por Bryan Holmes

Departamento de Composição e Regência do IVL, UNIRIO (Brasil).    
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Resumo

Este trabalho aborda o conceito de tecnomorfismo aplicado à musica. Embora se trate de um termo relativamente novo, a sua utilização atual é apreciada em disciplinas diversas como o design industrial, a psicologia, a arquitetura, as artes plásticas ou as ciências da computação. Na pesquisa em música, a literatura que visita este tópico mostra uma concentração exclusiva na música contemporânea de tradição ocidental, em especial quando a écriture instrumental ou vocal recebe a influência de técnicas e processos originados na música eletroacústica. Além de investigar as origens do conceito estudado, se realizou um levantamento e revisão bibliográfica, confrontando sistematicamente os textos em português que mencionam o tecnomorfismo em música. No final, é proposta uma ampliação do estudo deste assunto para outros gêneros musicais, oferecendo breves exemplos.

tecnomorfismo - mecanomorfismo - música e tecnologia - sonologia

Abstract

This work focuses on the concept of technomorphism applied to music. Though it is a relatively new term, it is currently used in diverse fields such as industrial design, psychology, architecture, arts or computer science. In music research, texts visiting this subject are exclusively concentrated on western contemporary music, markedly when instrumental or vocal écriture is influenced by techniques or processes originated in electroacoustic music. Together with an investigation about the origins of the studied concept, a review and discussion of the literature was carried out, systematically comparing texts written in Portuguese in which technomorphism in music is mentioned. Towards the end of the paper, we propose an expansion in the study of this subject to other musical genres, offering brief examples.

technomorphism - mechanomorphism - music technology - sonology

Resonancias vol.19, n°36, enero-junio 2015, pp. 95-113. 
DOI: 10.7764/res.2015.36.6
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XI Premio Latinoamericano de Musicología "Samuel Claro Valdés" 2018

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Convocatoria Resonancias nº 43 (noviembre 2018)

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Editorial

Editorial nº 41

Por Alejandro Vera

Instituto de Música, Pontificia Universidad Católica de Chile
averaa@uc.cl
 
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 9-11. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.1
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Artículo

Asistencia social, identidad peninsular y devoción mariana en una cofradía novohispana de músicos de mediados del siglo XVII

Por Javier Marín-López

Área de Música, Universidad de Jaén
marin@ujaen.es
Resumen

Dentro del mosaico de instituciones que el clero español implantó en el Nuevo Mundo para propagar la cristiandad ocuparon un rol destacado las cofradías o congregaciones, unas asociaciones piadosas y benéficas fundadas bajo una advocación religiosa que jugaron un destacado papel en la vida pública. Una de las escasas cofradías de músicos conocidas en Nueva España fue la congregación de Nuestra Señora de la Antigua de la Catedral de México, fundada a instancias del compositor español Fabián Pérez Ximeno en la década de 1640. A partir de la información de las constituciones y de la bibliografía pertinente, el presente trabajo analiza el contexto fundacional y el funcionamiento de esta congregación, así como la manera en que el colectivo de músicos de la catedral logró cohesionarse profesionalmente y proyectar su identidad peninsular a través de una devoción mariana.

cofradía de músicos - estatutos - asistencia social - identidad peninsular - devoción mariana - Catedral de México

 

Social assistance, Peninsular identity and Marian devotion in a New Spain confraternity of musicians from the mid-seventeenth-century

Abstract

Among the mosaic of institutions that the Spanish clergy implanted in the New World to spread Christianity, the confraternities or brotherhoods developed an important role as pious and charitable associations under a religious advocation and with a significant participation in urban public life. One of the few musicians’ confraternity known in New Spain was the congregation of Nuestra Señora de la Antigua of Mexico Cathedral, founded by the Peninsular composer Fabián Pérez Ximeno in the 1640s. Based on the information from the constitutions and relevant bibliography, this article examines the foundational context and the functioning of this congregation, as well as the way in which the group of cathedral musicians managed to cohesion professionally and to project its Peninsular identity through Marian devotion.

musicians’ confraternity - regulations - social assistance - peninsular identity - Marian devotion - Mexico Cathedral

Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 13-33. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.2
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Artículo

Metodología para la identificación de composiciones y el establecimiento de concordancias: el caso de los inventarios de la Capilla de música de la Catedral de Málaga (1800-1836) y las obras en castellano de Esteban Redondo

Por María José de la Torre Molina

Departamento de Ciencias Históricas, Universidad de Málaga
mjdelatorre@uma.es
Resumen
Durante el primer tercio del siglo XIX, los músicos de la Capilla de la Catedral de Málaga (España) redactaron doce inventarios, en los que se recogieron los bienes propiedad del conjunto, en su mayoría, composiciones musicales destinadas a las “fiestas” (ceremonias para las que la agrupación era contratada por comitentes distintos del Cabildo Catedralicio). El repertorio que los inventarios dejan entrever es muy variado: hay en él creaciones de compositores extranjeros (Haydn y Mozart entre ellos) y de muchos de los maestros de capilla más sobresalientes de la España de la época. Sin embargo, varios factores dificultan la identificación de autores y obras, así como el establecimiento de concordancias entre unos inventarios y otros. En este artículo se presenta una serie de estrategias destinadas a la superación de estos problemas. Se partirá del estudio de un caso concreto, el de las obras en castellano de Esteban Redondo (1745-1815).

Capillas musicales - Catedral de Málaga - inventarios - repertorio - Esteban Redondo - obras en castellano

 

Methodology for the identification of compositions and the establishment of concordances: the case of the inventories of the music chapel of Málaga Cathedral (1800-1836) and the works in Spanish by Esteban Redondo

Abstract
During the first third of the nineteenth century, members of the music chapel of Málaga Cathedral (Spain) compiled twelve inventories of their possessions –mostly musical compositions to be performed in the so-called “fiestas”, ceremonies organized by patrons other than the Cabildo Catedralicio. The repertoire of the inventories is very varied, including works by composers such as Haydn and Mozart together with many of the foremost Spanish maestros de capilla of the eighteenth and the nineteenth centuries. However, the identification of both composers and compositions is not always easy, nor is the correspondence between the entries in different inventories. The aim of this article is to present some strategies which can be implemented in order to overcome these difficulties. Many of the examples are related to the particular case of works to Spanish texts by Esteban Redondo (1745-1815).

Music chapels - Málaga Cathedral - inventories - musical repertory - Esteban Redondo - works in Spanish

Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 35-55. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.3
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Artículo

Las Kantutas and Música Oriental: Folkloric Music, Mass Media, and State Politics in 1940s Bolivia

Por Fernando Rios

School of Music, Musicology and Ethnomusicology Division, University of Maryland
frios@umd.edu
Abstract

In writings on the early history of mass-mediated Bolivian folkloric music, the La Paz-based female vocal duo Las Kantutas is almost invariably mentioned as one of the most pioneering acts. This recognition, however, rarely extends beyond the mere listing of the group and its members, alongside the names of contemporaneous artists. This essay fills this void in the historical literature on Bolivian music, not only by providing many details on the career of Las Kantutas in their heyday of the late 1930s and 1940s, but also by exploring the ways in which the group’s musical activities intersected with the tumultuous political developments of the populist Villarroel-MNR period (December 1943–July 1946) and conservative-reactionary sexenio era (July 1946–April 1952). I also examine the western highland fashion for eastern lowland folkloric genres (known as música oriental), a trend that reached new heights in La Paz city in the Villarroel-MNR years, and represented an important countercurrent to Bolivian musical indigenismo. As leading folkloric-popular music artists of the 1940s, Las Kantutas, ever present on nationally broadcast La Paz radio shows, played a critical role in establishing lowland genres as mainstays for highland criollo- mestizo musicians, although this aspect of their legacy has long been forgotten.

Bolivian Folkloric Music - Female Duos - Música Oriental - Mass Media

 
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 57-85. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.4
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Artículo

Cantos y bailes para María Eva Duarte de Perón. El viaje a España de 1947 y la puesta en escena de la hispanidad

Por Beatriz Martínez del Fresno

Departamento de Historia del Arte y Musicología de la Universidad de Oviedo
bmfresno@gmail.com
Resumen
En junio de 1947 la primera dama argentina fue recibida con honores de un jefe de Estado en España, un país que había sido condenado por la ONU y sufría el aislamiento internacional. En representación del presidente coronel Juan Domingo Perón –que tendió la mano a Franco y abrió una estratégica “tercera posición” entre el capitalismo y el comunismo–, Eva Duarte recorrió una docena de provincias españolas y participó en una apretada agenda de actos con sus correspondientes discursos, imposición de condecoraciones, visitas, recepciones y asistencia a espectáculos. A partir de fuentes documentales, diplomáticas y hemerográficas, en este artículo se examina el papel cumplido por la música y la danza dentro de una agenda de actuaciones que se prolongó algo más de dos semanas con el objetivo de agasajar a la representación argentina, consolidar la hermandad entre los dos países y escenificar el “mito de la hispanidad”. Las descripciones de la prensa han sido minuciosamente escrutadas para recomponer un calendario preciso de actuaciones musicales y coreográficas y poder observar así el despliegue de agrupaciones y organismos implicados en la movilización.

Música y danza tradicional españolas - Sección Femenina de FET y de las JONS - María Eva Duarte de Perón - franquismo - mitos de la hispanidad - política internacional

 

Songs and dances for Eva Duarte de Perón. The trip to Spain in 1947 and the staging of the Hispanic myth

Abstract
In June 1947, the Argentinean First Lady was received with the honours befitting a head of state in Spain, a nation which had been condemned by the UN and suffered international isolation. On behalf of President colonel Juan Domingo Perón –who offered an outstretched hand to Franco and started a strategic “Third Position” between capitalism and communism–, Eva Duarte travelled to a dozen Spanish provinces and went through a busy agenda full of acts with their corresponding speeches, decorations, visits, receptions, and attendance to performances. Based on documentary, diplomatic, and newspaper sources, this paper examines the role played by music and dance whithin the schedule of performances, which stretched over a bit longer than two weeks, in order to lavish on the Argentinean delegation, strengthen the brotherhood between the two countries, and stage the “Hispanic myth”. The press descriptions have been minutely analysed with the purpose of reconstructing a schedule of musical and choreographic performances, and thus be able to examine the wide variety of groups and organizations involved in the mobilization.

Traditional Spanish music and dance - Sección Femenina of FET and JONS - María Eva Duarte de Perón - Francoism - The Hispanic myth - International politics

Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 87-119. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.5
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Artículo

Aproximaciones al pensamiento analítico de Domingo Santa Cruz

Por Gonzalo Martínez

Escuela de Música, Universidad de Talca
gmartinez@utalca.cl

Por José Miguel Ramos

Escuela de Música, Universidad de Talca
jramos@utalca.cl
Resumen
El artículo presenta un estudio sobre las características del pensamiento analítico de quien fuera el primer profesor universitario de análisis musical en Chile: Domingo Santa Cruz. Se presenta evidencia de la influencia de Jules Combarieu, Vincent d’Indy y Hugo Riemann en el pensamiento del compositor, además de sus claves metafóricas y teóricas. Dado que Santa Cruz no dejó escritos teóricos sobre su visión del análisis, en la investigación se ha recurrido a sus memorias, artículos analíticos –especialmente sobre Bach y Beethoven– y al ensayo de Gustavo Becerra “Crisis de la enseñanza de la composición en Occidente”. Finalmente se resalta que esta línea de investigación abre las puertas para un estudio sobre la ideología estrictamente musical en la academia chilena del siglo XX, en lo referido a la teoría y el análisis.

análisis musical - Domingo Santa Cruz - musicología sistemática - música chilena

 

An approach to the analytic thought of Domingo Santa Cruz

Abstract
The article presents a study about the characteristics of the analytic thought of who was the first university professor of musical analysis in Chile: Domingo Santa Cruz. It presents evidence of the influence of Jules Combarieu, Vincent d'Indy and Hugo Riemann in the thought of the composer, plus his metaphorical and theoretical keys. Because Santa Cruz left no theoretical writings about his vision of analysis, this research has resort to his memoirs, analytical articles –specially about Bach and Beethoven–, and the essay by Gustavo Becerra “Crisis of the teaching of composition in the West”. Finally, it emphasizes that this line of research opens the door for a study about a strictly musical ideology in Chilean academia of the 20th century, regarding theory and analysis.

musical analysis - Domingo Santa Cruz - systematical musicology - Chilean music

Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 121-143. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.6
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Artículo

Nem original, nem cópia: versões musicais entre o mainstream e a periferia

Por Jeder Silveira Janotti Junior

Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco
jederjr@gmail.com

Rafael Andrade de Oliveira e Silva

Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco
aos.rafael@gmail.com
Resumo
Neste artigo analisamos o fenômeno das versões musicais periféricas, que realizam uma tradução de canções do mainstream Pop e Rock internacional, por meio de gêneros musicais brasileiros como o Forró Eletrônico, o Tecnobrega e o Sertanejo. Assim, iniciamos o trabalho discutindo as ideias de “aura”, “valor de culto” e “valor de exposição” na obra de arte moderna (Benjamin 1987, 165-196) e procuramos, a partir das versões, encontrar um caminho que atravessa e vai além da ideia binária entre “original” e “cópia”. Para compreender o contexto no qual essas versões são produzidas e consumidas, trabalhamos os conceitos de cibercultura (Lemos 2005, 1-9), isomorfismo expressivo (Regev 2013, 29-54) e periferia (Trotta 2009a, 132-146; 2009b, 102-116; 2013, 161-173). Por fim, apresentamos uma leitura da prática das versões musicais periféricas a partir da ideia de bastardização (Rincón 2016, 27-49) e de suas relações conflituosas entre o pop e o popular.

versão musical - periferia - cibercultura - isomorfismo expressivo - reprodutibilidade - bastardização

 

Neither original nor copy: musical versions between the mainstream and the periphery

Abstract
In this article, we analyze peripheral musical versions that perform translations from songs of the international mainstream Pop and Rock to Brazilian musical genres like Electronic Forró, Tecnobrega and Sertanejo . We begin by discussing the ideas of “aura”, “cult value” and “exposition value” in the modern artwork (Benjamin 1987, 165-196), and with the versions as a starting point we try to find a way that goes beyond binary ideas of “original” and “copy”. To understand the context in which these versions are produced and consumed we work with concepts such as cyberculture (Lemos 2005, 1-9), expressive isomorphism (Regev 2013, 29-54), and periphery (Trotta 2009a, 132-146; 2009b, 102-116; 2013, 161-176). Finally, the article presents a reading of peripheral musical versions as a practice through the idea of bastardização (Rincón 2016, 27-49) and its conflicts between pop and popular.

musical version - periphery - cyberculture - expressive isomorphism - reproducibility - bastardization

Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 145-162. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.7
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Documentos

In Memoriam Ángel Parra (1943-2017)

Por Patricio Brickle

Doctor en Filosofía, Universidad París VIII
pbrickle@minrel.gob.cl
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 163-164. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.8
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Documentos

Constituciones de la congregación de Nuestra Señora de la Antigua de la Catedral de México

Por Javier Marín-López

Área de Música, Universidad de Jaén
marin@ujaen.es
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 165-176. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.9
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Documentos

El envío de músicos indígenas de los ex-pueblos jesuitas a la Catedral de Asunción (1791-1795): traslado e inserción en una sociedad urbana tardocolonial

Por Laura Fahrenkrog Cianelli

Departamento de Humanidades, Universidad Andrés Bello
lfahrenk@uc.cl
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 177-183. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.10
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Documentos

Transcripción y comentarios de la “Lista de obras” de Pedro Ximénez Abrill, un catálogo de compositor latinoamericano a mediados del siglo XIX

Por José Manuel Izquierdo König

Pontificia Universidad Católica de Chile
izquierdokonig@gmail.com
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 185-193. 
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.11
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Reseñas

José Miguel Candela. 2016. 4 piezas acusmáticas por los derechos humanos. Santiago: Pueblo Nuevo Netlabel. CD

Por Rodrigo F. Cádiz

Instituto de Música, Pontificia Universidad Católica de Chile
rcadiz@uc.cl
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 195-196.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.12
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Reseñas

Rodrigo Cádiz y Alejandro Reyes. 2016. De Natura Organica. Santiago: Dirección de Artes y Cultura de la Pontificia Universidad Católica de Chile

Por Federico Schumacher Ratti

Laboratorio de Fenomenología Corporal y Experiencia Musical, Facultad de Psicología, Universidad Diego Portales
federico.schumacher@gmail.com
Resonancias vol. 21, n° 41, julio-noviembre 2017, pp. 197-200.
DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.41.13
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Autores

Autores nº 41 (sección "Artículos")

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Fe de erratas

Fe de erratas nº 39

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